Jégbontó (február) hava 11.-én… a Magyar Porlasztó napján…
1893-ban e napon Csonka János és Bánki Donát gépészmérnökök szabadalmaztatták a porlasztót, a Csonka-Bánki, avagy a Bánki-Csonka-féle karburátort.
Csonka János (Szeged, 1852 január 22. – Budapest, 1939 október 27.) magyar föltaláló, tiszteletbeli gépészmérnök, a magyar motor- és gépjárműgyártás úttörője. A Csonka-Bánki-féle karburátor és a vegyes üzemű Csonka-motor feltalálója, illetve az első magyar robbanómotoros gépjármű és az első magyar autó konstruktőre. A Műegyetem tanműhelyének első vezetője, majd nyugdíjba vonulása után az általa létrehozott autójavító műhely, illetve az abból kinövő Csonka Gépgyár vezetője.
Bánki Donát (eredeti neve Lőwinger Donát) (Bakonybánk, 1859. június 6. – Budapest, 1922. augusztus 1.) magyar gépészmérnök, feltaláló és műegyetemi tanár. Korának egyik legnagyobb gépészmérnöke, a hidrogépek, kompresszorok és gőzturbinák szerkezettanának professzora.
Édesapja dr. Lőwinger Ignác körorvos volt és az 1848–49-es forradalom és szabadságharc kitörésekor fiatal házasként is jelentkezett a szerveződő honvédségbe, ahol főorvosként a fegyverletételig szolgált. Honvédtiszti előélete is közrejátszott abban, hogy a család zsidó származása mellett magyar hazafias nevelésben részesítette a gyermekeit.
Munkásságuk szorosan összekapcsolódott, együtt 1890-re kifejlesztették a Csonka-Bánki motort, amely a Ganz-gyár nemzetközileg is versenyképes terméke volt. 1893. február 11-én Csonka Bánkival együtt szabadalmaztatta a fúvókás benzinkarburátort avagy a porlasztót, megelőzve ezzel a külföldön általánosan meghatározó úttörőnek tartott Wilhelm Maybachot.
Csonka János szülőháza Szegeden, Alsóvároson még mindig áll…
A porlasztó föltalálójának emlékházát meg múzeumát kialakítani benne a mi kötelességünk (lenne)…
Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...