Scroll To Top

A konzumidiótizmus jegyében : Arcunk eltakarásával védekezhetünk a friss levegővel szemben ! (Sz.)

Új vasút Erdélyben !

Álom (december) hava 5.-én… ma 80 esztendeje…

1942-ben e napon a mindössze két esztendeje hazatért (visszacsatolt) Észak-Erdélyben megnyitották a magyar tervezésű és építésű, 48 km hosszú Szeretfalva-Déda közötti vasútvonalat.

Példátlan gyorsasággal építették meg a csatlakozást a korábbi Észak-Erdélyi Vonalakhoz. Teleki Pál miniszterelnök, Horthy István a MÁV elnöke és Algyay Pál kereskedelemügyi államtitkár napok alatt döntöttek, hogy Déda és Szeretfalva között, a hegyeken át kötik össze a Kis-Szamos vízgyűjtőjében futó Kolozsvár–Dés–Beszterce vonalat a Maros völgyében haladó „székely körvasút”-tal.

A célszerűségi szempontok között az is szerepet kapott, hogy e létfontosságú vasút ne legyen túl közel az új Bel-Erdélyi Gúnyhatárvonalhoz sem…

Ajánlott olvasmány : 82 ÉVE HAZATÉRT ERDÉLY!

A magyar vasúttörténetben is páratlan módon készült el az új pálya. A tervezéssel szinte egyidejűleg kezdődött maga a munka, olyan tájon, ahol a talajadottságok is nagyon rosszak voltak, így az erős szintkülönbségek miatt korábban senkinek sem jutott volna eszébe ott vasutat építeni…

Észak-Erdély meg az új vasútvonala olájkodó-németkedőn

Csupa ívből állt a pálya. A 48 km-es távon 80 ív volt, hiszen 225 méteres szintkülönbséget kellett leküzdeni. A legmagasabb ponton egy „nagyalagút”-on hagyta el a pálya a Sajó völgyét.
A vízválasztó után már „csupán” száz métert ereszkedett a Maros partjáig.

1942 december 5.-én, Miklós nap előestéjén, Horthy Miklós kormányzónk nyitotta meg a vasutat a közforgalom számára majdnem pontosan két év megfeszített munka eredményeként…

Bár ma lennénk képesek ilyen teljesítményre !

Állítólag EU-s támogatás van a vasúti fejlesztéseken, mégis csak tengődik a vasút Európa-szerte…

Nem lehet már eljutni Szófiába vagy Isztambulba sem vasúttal, csak kínkeserves átszállásokkal…

A Görögföldre tartó vonalat is évek óta csak „javítják”, közlekedni nem lehet rajta…

De a baráti lengyel Krakkóba sem lehet már eljutni éji vasúttal, 2017 óta csak kínkeserves átszállásokkal…

A magyar vasút is siralmas állapotban…

Itt lenne az ideje végre újraértékelni és helyére tenni azt a nemzetvesztők meg hazaárulók által sokat gyalázott Horty-rendszert !!! Ők vadonatúj vasúvonalat alkottak – Európai Uniós támogatás nélkül – a semmiből kettő esztendő alatt !!! Horthy Kormányzó Úr utcát, teret és szobrot érdemelne már minden magyar városban meg faluban…

A dédai vasútállomás vadonatúj épületei 1942-ben

Olvasói hozzászólás :

Kedves Laci!

Örülök, hogy írtál erről az erdélyi vasútról, mivel ez már régen szívem csücske.
Úgy 45 éve esküvőmön tanúm volt Futó Antal.
Sokszor beszélgettünk vele, mikor is mutogatta régi fényképeit.
Apja Dédán volt állomásfőnök. Persze akkoriban Tóni bátyám még 7-8 éves gyerek volt.
Mutatta a fényképet, amelyen Horthy Miklós kezet ráz apjával.
Tóni bátyán nem lett vasutas, de a mozdony füstje azért megcsapta.
Szatymazi birtokán épített magának hobbivasutat. Szabványos keskeny nyomtávval, 720 mm.
Szereztek hozzá egy dízelmozdonyt, kocsikat, váltókat, szemafort.
Egy akácos erdő körül kb.1000 méter pályán haladhat. Párszor meghívott bennünket vonatozni.
Sajnos, pár éve, 80. születésnapja után néhány nappal távozott az élők sorából.

Tóth Sándor 2022 Álom hava 6.-án…

Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

Dr. Szabó László

A MAGYAR KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG ALAPÍTVÁNY ALAPÍTÓJA
CSALÁDORVOS, AKI HISZ A CSALÁDBAN,
DE NEM HISZ A GYÓGYÍTHATATLAN BETEGSÉGEKBEN,
NEMZETÜNK BETEGSÉGÉNEK ORVOSLÁSAKÉNT PEDIG HISZ MAGYARORSZÁG FÖLTÁMADÁSÁBAN

Kalendárium

Illő napi filmajánló