Scroll To Top

Épített értékeiben él a Nemzet.
A hazafiság minimuma épület-örökségünk védelme.

Az iskolateremtő Maria Montessori szülinapján

Kalendárium, Szülinap(ok) 2020. aug. 31.

Maria Montessori olasz orvosnő Chiaravalle, 1870 augusztus 31.-én, aki pedagógusként és pszichológusként, a Montessori Iskolarendszer megalkotója.

Az első (olaszországi) olasz diplomás nő.

1898-ban Rómában gyenge képességű gyermekek számára megszervezte és vezette a római Scuola Magistrale Ortofrenica gyógypedagógiai intézetet.

1907-ben megnyitotta Róma egyik külvárosában a Casa dei Bambini-t, a Gyermekek Házát avagy az első óvodáját. 

Pedagógiai-pszichológiai nevelési módszereiről 1913-ban szervezett először Rómában nemzetközi tanfolyamot, s hamarosan számos kurzuson és előadáson ismertette nevelési módszereit Olaszország és más európai országok városaiban. A Montessori-iskolák terjedtek hazájában és Amerikában is. 1916-tól Barcelonában élt, majd 1936-ban Amszterdamba települt át, és Larenben berendezte pedagógiai képzési központját. A második világháborút Indiában töltötte (1939–1945), visszatérve szervezte tovább az olasz iskolákat és előadói körutakra is vállalkozott.

Montessori először a saját kísérleti pszichológiáját vetette be. Figyelte, hogy melyek azok az eszközök, amik lekötik a gyerekek figyelmét, és melyek azok, amik iránt nem érdeklődnek. Ez alapján változtatta – mondhatni fejlesztette – folyton a környezetüket. A gyerekek egy rendkívüli változáson mentek keresztül, ami Montessori számára is megmagyarázhatatlannak tűnt. E megfigyelések alapján alkotta meg saját(os) pedagógiai módszerét, a Montessori-módszert.

Legtömörebben talán úgy lehet megfogalmazni : Ami iránt érdeklődik, azt fejleszteni ! Amire a leginkább érdeklődő a gyermek, abba az irányba terelte a gyermekek oktatását, fejlesztését. Ezzel a képességeik földerítésével majd azk fejlesztésével a lehető legnagyobb fejlődést érte el a gyermekek szellemi és lelki fejlődésében is…

A Montessori módszer egyik lalappillére a gyermek(ek) tisztelete : „A gyermekeknek minden tiszteletünk kijár, hiszen fölöttünk állnak ártatlanságuk és jövőjükben rejlő nagyobb lehetőségeik folytán.”

Montessori szerint semmi sem igazán játék, amit a gyermek megnéz vagy átél : „Minden, amit a gyermek a környezetéből érzékel, arra nem csak emlékezik, de az a lelke részévé válik”.

Vannak persze támadási felületei, amit vetélytársai ki is használnak :

Maria Montessori, a zseniális tanár, aki elhagyta a saját gyermekét, hogy  folytathassa a karrierjét

Magyarországon 24 Montessori-intézmény működik.

Magyarországi Montessori Egyesület

Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

Dr. Szabó László

A MAGYAR KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG ALAPÍTVÁNY ALAPÍTÓJA
CSALÁDORVOS, AKI HISZ A CSALÁDBAN,
DE NEM HISZ A GYÓGYÍTHATATLAN BETEGSÉGEKBEN,
NEMZETÜNK BETEGSÉGÉNEK ORVOSLÁSAKÉNT PEDIG HISZ MAGYARORSZÁG FÖLTÁMADÁSÁBAN

Kalendárium

Illő napi filmajánló