Scroll To Top

Mindent szabad ma Európában...
csak európai módon gondolkodni meg élni
nem !!!

Ősöreg bolygórendszerre bukkantak

Hírek 2012. márc. 28.

A világegyetemből őskorából származó bolygórendszert fedeztek föl német csillagászok.

A korai világegyetemből származó, 12,8 milliárd éves bolygórendszert fedeztek fel a Cet (Cetus) csillagképben német csillagászok, akik kutatásaikról az Astronomy and Astrophysics című folyóiratban jelentetnek meg tanulmányt.

A csillagok körül keringő gyűrűk anyagából keletkeznek a bolygórendszerek. A folyamat viszonylag gyorsan lezajlik, a korong gázanyagából 2-3 millió év alatt létrejönnek az óriásbolygók, szilárd részecskékből álló törmelékgyűrűt hagyva hátra. Utóbbiból néhány tízmillió év alatt képződnek a Földünkhöz hasonló kőzetbolygók.
A korai világegyetemben főleg hélium és hidrogén volt található. A nehezebb elemek, az úgynevezett „fémek” (a csillagászatban a hidrogénnél és héliumnál nehezebb kémiai elemek) később, a csillagokban jöttek létre. Az univerzumban pedig akkor terjedtek el, amikor a hatalmas csillagok életük végén szupernóvaként lobbantak el. Az általánosan elfogadott elméletek szerint minél több „fémet” tartalmaznak a csillagok, annál nagyobb a valószínűsége, hogy bolygókkal rendelkeznek – olvasható a PhysOrg (http://www.physorg.org) tudományos hírportálon.
A Földtől 375 fényévnyire lévő rendszer a HIP 11952 katalógusjelű csillagból áll. Két bolygója 7  ill. 290 nap alatt kerül meg. A csillag gyakorlatilag alig tartalmaz a hidrogénen és a héliumon kívül más elemet. Önmagában a két bolygó – a HIP 11952b és a HIP 11952c semmi szokatlant nem mutat, ami rendkívüli, hogy „fémekben” nagyon szegény és igen-igen öreg, 12,8 milliárd éves csillag körül keringenek.
„Ezek a bolygók akkor képződhettek, amikor galaxisunk is újszülött volt” – jegyezte meg Johny Setiawan, a Max Planck Csillagászati Intézet kutatója. Anna Pasquali, a Heidelbergi Egyetem Csillagászati Központjának kutatója azt emelte ki, hogy a felfedezés arról tanúskodik, hogy a bolygóképződés a világegyetem hajnalán kezdődött meg. „Szeretnénk több ilyen bolygórendszert felfedezni és kutatni. Ez lehetővé tenné, hogy pontosítsuk a bolygóképződésről kidolgozott elméleteket” – vélekedett Anna Pasquali.

(MTI nyomán)

Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...